Beneficjentami programu mogą być osoby fizyczne, które są minimum 3 lata właścicielami lub współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (w przypadku nabycia tego budynku lub lokalu w drodze spadku – minimalny okres wskazany powyżej nie ma zastosowania).
Pozostałe warunki uzależnione od poziomu dofinansowania:
Poziom
podstawowy
Próg dochodu rocznego beneficjenta:
135 000 zł
Poziom
podwyższony
Próg dochodu miesięcznego na jednego członka gospodarstwa domowego:
• 2 250 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
• 3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym
Poziom
najwyższy
Próg dochodu miesięcznego na jednego członka gospodarstwa domowego:
• 1 300 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
• 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym
lub gdy beneficjent ma ustalone prawo do:
– zasiłku stałego,
– zasiłku okresowego,
– zasiłku rodzinnego,
– specjalnego zasiłku opiekuńczego.
Beneficjent, który jest w związku małżeńskim w rozumieniu programu nie prowadzi jednoosobowego gospodarstwa domowego. Pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji, oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków.
Roczny przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej* – max. czterdziestokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Roczny przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej* – max. dwunastokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Dofinansowanie w najwyższym progu tylko dla budynku/lokalu, w którym zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania wynosi powyżej 140 kWh/(m² rok).
Ważne!
[*] Działalność gospodarcza rozumiana jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działalność nieewidencjonowana (z wyłączeniem działalności rolniczej nieobejmującej działów specjalnych produkcji rolnej), w tym np. najem oraz najem okazjonalny.
Osoba fizyczna wnioskująca o dofinansowanie nie może być już beneficjentem podstawowego, podwyższonego albo najwyższego poziomu dofinansowania programu „Czyste Powietrze” w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku/lokalu mieszkalnym (dotyczy umów zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie złożonych od 22.04.2024 r.).
Formy wsparcia:
Dotacja – przyznawana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW), wypłacana w całości lub maksymalnie w trzech częściach, po złożeniu wniosku o płatność i udokumentowaniu realizacji przedsięwzięcia;
Dotacja z prefinansowaniem – dostępna dla podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania. Środki wypłacane są zaliczkowo przed rozpoczęciem inwestycji, na podstawie dyspozycji wypłaty zaliczki złożonej przez beneficjenta wraz z fakturą zaliczkową wystawioną przez wykonawcę, który zawarł umowę z beneficjentem na realizację przedsięwzięcia w ramach prefinansowania. Prefinansowanie w nowej odsłonie dostępne jest tylko przez operatora.
Ścieżki składania wniosków
Jeśli korzystasz z bezpłatnej pomocy operatora (prefinansowanie, poziom najwyższy i podwyższony), to Twój opiekun poprowadzi Cię za rękę w składaniu wniosku o dofinansowanie i nie musisz się już zastanawiać, gdzie i jak to zrobić. W takiej sytuacji potrzebna jest tylko Twoja dobra współpraca z operatorem. Ale jeśli samodzielnie, bez operatora, chcesz starać się o dotację, to wybierz najwygodniejszą dla siebie ścieżkę złożenia wniosku: na stronie gov.pl lub w urzędzie (szczegóły na ten temat znajdziesz w Regulaminie naboru).
Warto wiedzieć
Wnioski składane w ramach programu Czyste Powietrze rozpatrywane są przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW), właściwe dla lokalizacji budynku, w którym realizowane jest przedsięwzięcie.
Wniosek składany papierowo należy wysyłać do właściwego WFOŚiGW zgodnie z powyższą zasadą.
Wnioski złożone do niewłaściwego terytorialnie WFOŚiGW lub NFOŚiGW nie będą rozpatrywane.
Sposób składania wniosku
Wnioski należy składać w formie elektronicznej za pośrednictwem generatora wniosków NFOŚiGW pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl lub poprzez portal gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze. Wniosek należy podpisać elektronicznie profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
W przypadku braku takiego podpisu, należy po przesłaniu wersji elektronicznej wniosku, wydrukować formularz, ręcznie podpisać i przesłać pocztą lub przekazać za pośrednictwem gminnego punktu informacyjno-konsultacyjnego znajdującym się w siedzibie Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Gdańskim w pokoju nr 107.
Stan realizacji rządowego programu Czyste Powietrze nadzorowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w Gminie Nowy Dwór Gdański – stan na 30.06.2024r.:
Więcej informacji o Programie można znaleźć na stronie: www.czystepowietrze.gov.pl, na stronie WFOŚiGW w Gdańsku https://wfos.gdansk.pl/czyste-powietrze-2/ oraz na Portalu Beneficjenta https://portalbeneficjenta.wfos.gdansk.pl/.
Informacje można uzyskać również w punkcie konsultacyjno-informacyjnym znajdującym się w siedzibie Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Gdańskim,
ul. Wejhera 3, 82-100 Nowy Dwór Gdański w pokoju nr 107. Punkt otwarty jest w godzinach funkcjonowania Urzędu Miejskiego.
Ważny komunikat w sprawie nieuczciwych ofert kierowanych do Wnioskodawców programu „Czyste Powietrze”
W związku z informacjami o nieuczciwych wykonawcach, którzy proponują wykonanie prac dofinansowanych z Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” informujemy, iż Beneficjent dokonuje wyboru wykonawcy/ów realizujących usługi, dostawy, roboty budowlane w ramach przedsięwzięcia na własne ryzyko.
Wykonawców i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) nie łączy żadna umowa lub zobowiązanie z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umów związanych z realizacją przedsięwzięcia, zawieranych przez Beneficjentów z wykonawcami.
Ważne jest, aby decyzje o zawarciu umowy były podejmowane przez Wnioskodawcę bez nacisków i bez pośpiechu, z możliwością przemyślenia i konsultacji wyboru w najbliższym środowisku społecznym: z sąsiadami, w gminie.
Zachęcamy do weryfikacji firmy jeszcze przed podpisaniem umowy.
Pierwszy krok aby zweryfikować uczciwość firmy to sprawdzenie w bezpłatnych publicznych, ogólnodostępnych źródłach czy firma jest zarejestrowana i jest aktywnym przedsiębiorcą. Można to zrobić w rejestrach dostępnych w sieci Internet:
- Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – to spis dotyczący osób fizycznych, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą lub są wspólnikami spółki cywilnej,
- Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) – tu sprawdzisz spółki prawa handlowego np. spółki z o.o., jawne, partnerskie, komandytowo-akcyjne, akcyjne
- REGON (był obowiązkowy do 30 kwietnia 2018 r.) – tu znajdziesz m.in. spółki cywilne.
- Portalu podatkowym Ministerstwa Finansów - Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT (tzw. biała lista podatników VAT) – tu sprawdzisz czy wykonawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz czy numer identyfikacji podatkowej NIP podany przez niego jest poprawny, uchylony, unieważniony lub czy istnieje, a także sprawdzisz numery rachunków bankowych będących rachunkami rozliczeniowymi przedsiębiorcy.
Wybór polecanych lub znanych wnioskodawcy wykonawców jest wyborem, który minimalizuje ryzyko próby oszustwa. Warto sprawdzić opinie nt. firmy publikowane w internecie.
Prosimy w szczególności uważać na wykonawców, którzy oferują wyłącznie usługę pod warunkiem przesłania dofinansowania z Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”- bezpośrednio na rachunek bankowy wykonawcy. Zwróćcie Państwo uwagę również na nazwę firmy i jej adres – czy nie budzą Państwa wątpliwości.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie promuje konkretnych firm instalacyjnych i wykonawczych.
Państwa nieufność powinno wzbudzić powoływanie się firmy wykonawczej na partnerstwo w Programie Priorytetowym „Czyste Powietrze”, co nie ma uzasadnienia w praktyce. Bezpośrednimi partnerami operacyjnymi w programie „Czyste Powietrze” w odniesieniu do NFOŚiGW są wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz GMINY (w programie „Czyste Powietrze” uczestniczy ponad 85% gmin w skali Polski), a także wybrane banki, wskazane na stronie internetowej: czystepowietrze.gov.pl.
Przede wszystkim warto współpracować z firmami poleconymi i znanymi na lokalnym rynku.
Wnioski o dofinansowanie składane od 22.04.2024 do 28.11.2024r. (ZMIANY)
1. Zmiana dotycząca wszystkich pomp ciepła (również tych tylko do cwu) oraz kotłów na biomasę wprowadzana dla wszystkich wniosków o dofinansowanie składanych od 22.04.2024 r.
Pompy ciepła albo kotły na biomasę nieznajdujące się na liście ZUM mogą być kosztem kwalifikowanych tylko w przypadku, w którym faktura (lub równoważny dokument księgowy) dotyczące zakupu lub montażu będą wystawione do 13.06.2024 r.
W przypadku pomp ciepła (również do cwu) oraz kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie i kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie, gdy do rozliczenia przedstawiana będą faktury/równoważne dokumenty księgowe dotyczące zakupu lub montażu tych urządzeń wystawione od 14.06.2024 r., do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie urządzenia znajdujące się na liście Zielonych Urządzeń i Materiałów (ZUM) dostępnej na stronie internetowej: https://lista-zum.ios.edu.pl.
W związku z powyższym, niezależnie od daty złożenia wniosku o płatność, dotyczącego umowy zawartej na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego od 22.04.2024 r., o wymogu znajdowania się danego urządzenia na liście ZUM decyduje data wystawienia faktury/równoważnego dokumentu księgowego dotyczące jego zakupu lub montażu.
Od dnia 14.06.2024 r. lista ZUM będzie zawierała wyłącznie pompy ciepła, dla których dostarczono wymagane wyniki badań i zostały one pozytywnie zweryfikowane przez ekspertów IOŚ-PIB.
2. Ograniczenie możliwości uzyskania dotacji w ramach części 3) PPCP tylko na jeden budynek/lokal mieszkalny
Od 14.06.2024 r. w ramach wniosku o dofinansowanie składanego w części 2 albo 3 programu, wnioskodawca będzie musiał odnieść się do następującego stwierdzenia ( tj. zaznaczyć TAK albo NIE):
„Uzyskałem dofinansowanie, na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego od 22.04.2024, w ramach NAJWYŻSZEGO poziomu dofinansowania (zgodnie z 3 Częścią Programu) na inny budynek lub lokal mieszkalny niż wskazany w niniejszym wniosku (tj. zawarłem umowę dotacji i nie została ona rozwiązana lub zmieniona na umowę dotacji w ramach Części 1) Programu).”
Jeżeli wnioskodawca zaznaczy twierdząco, to wówczas będzie mógł wnioskować tylko o dofinansowanie tylko w ramach części 1) PPCP.
Dla wszystkich WOD, w ramach Części 2) i 3) Programu składanych od 14.06.2024r., na etapie oceny WOD oraz na etapie oceny WOP wfośigw będzie dokonywał sprawdzenia czy Wnioskodawca/Beneficjent nie jest już Beneficjentem Części 3) Programu, w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku/lokalu mieszkalnym (na terenie całego kraju). Sprawdzeniu będzie podlegała pula wszystkich WOD złożonych w ramach Programu obowiązującego od 22.04.2024 r..
3. Doprecyzowanie w Programie, że nie są kwalifikowane koszty w ramach Programu w sytuacji, gdy małżonek Beneficjenta pozostający z nim w ustawowej wspólności majątkowej, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, dokonuje sprzedaży lub dostawy lub wykonuje usługę i wystawia fakturę lub równoważny dokument księgowy na Beneficjenta obowiązuje dla wniosków o dofinansowanie składanych od 22.04.2024 r. bez okresu przejściowego, niezależnie od daty wystawienia faktury. Powyższe obowiązuje również dla obecnej i wcześniejszych wersji programu, w najnowszej wersji zostało to wprost do niego wpisane.
Wniosek o dofinansowanie złożony przed 22 kwietnia 2024 r. – ocena wniosku, realizacja przedsięwzięcia i rozliczenie dotacji na obecnych zasadach, czyli m.in. brak obligatoryjności wyboru pomp ciepłą i kotłów na biomasę z listy ZUM.
Mamy nadzieję, że niniejszy komunikat pozwoli Państwu przejść przez proces składania wniosku, inwestycyjny i rozliczenia w sposób bezpieczny i satysfakcjonujący. Z korzyścią dla środowiska i Państwa komfortu, zdrowia i portfela!