Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Powróć do: Projekty

Czyste powietrze


O programie „Czyste Powietrze”

Jest to kompleksowy program, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Narzędziem w osiągnięciu celu jest dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych przez beneficjentów uprawnionych do podstawowego, podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania.

Beneficjenci

Program skierowany jest do osób fizycznych, które są właścicielami lub współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą, których dochód roczny nie przekracza kwoty 135 000 zł.

W przypadku uzyskiwania dochodów z różnych źródeł, dochody sumuje się, przy czym suma ta nie może przekroczyć kwoty 135 000 zł.

Program obejmuje trzy grupy beneficjentów:

1)     Uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania:
 - osoby, których roczny dochód nie przekracza 135 000 zł,

2)     Uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania:

- osoby, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska nie przekracza: 1 894 zł (gospodarstwo wieloosobowe) lub 
2 651 zł (gospodarstwo jednoosobowe);

- W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód osoby, o której mowa w ust. 1, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

3)     Uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania:

- osoby, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska nie przekracza: 1 090 zł (gospodarstwo wieloosobowe) lub 1526 zł (gospodarstwo jednoosobowe);

- ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Wnioskodawcy, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany (zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie).

- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę, która przedstawiła zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka jej gospodarstwa domowego, roczny jej przychód, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Co obejmuje dofinansowanie?

Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła zasilanych paliwem stałym na nowoczesne źródła ciepła, które spełniają najwyższe normy. Do takich źródeł ciepła zaliczyć można: węzeł cieplny; pompę ciepła; kocioł gazowy kondensacyjny; kocioł olejowy; ogrzewanie elektryczne; kocioł na pellet/drewno spełniający określone wymagania - znajdujących się na liście ZUM (https://lista-zum.ios.edu.pl/)

Dofinansowanie można również pozyskać na przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku oraz na montaż odnawialnych źródeł energii (OZE): modernizacja instalacji wewnętrznych (centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej); ocieplenie przegród budowlanych; wymiana stolarki zewnętrznej; wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła; mikroinstalacja fotowoltaiczna; audyt energetyczny/dokumentacja projektowa/ekspertyzy.

Formy dofinansowania 

  • Dotacja;
  • Dotacja z prefinansowaniem - wyłącznie w ramach 2 i 3 grupy beneficjentów Programu;
  • Dotacja na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego - wyłącznie w ramach
    1 i 2 grupy beneficjentów Programu.                                                                                                 

Warunki finansowe

Maksymalne kwoty dotacji:

  • Podstawowy poziom dofinansowania: 41 tys. zł
  • Podwyższony poziom dofinansowania: 59 tys. zł
  • Najwyższy poziom dofinansowania: 79 tys. zł

Maksymalne kwoty dotacji z kompleksową termomodernizacją:

  • Podstawowy poziom dofinansowania: 66 tys. zł
  • Podwyższony poziom dofinansowania: 99 tys. zł
  • Najwyższy poziom dofinansowania: 135 tys. zł

Dodatkowo audyt energetyczny 1200 zł.

Sposób składania wniosku

Wnioski należy składać w formie elektronicznej za pośrednictwem generatora wniosków NFOŚiGW pod adresem  https://gwd.nfosigw.gov.pl lub poprzez portal gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze. Wniosek należy podpisać elektronicznie profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

W przypadku braku takiego podpisu, należy po przesłaniu wersji elektronicznej wniosku, wydrukować formularz, ręcznie podpisać i przesłać pocztą lub przekazać za pośrednictwem gminnego punktu informacyjno-konsultacyjnego znajdującym się w siedzibie Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Gdańskim w pokoju nr 107.

Stan realizacji rządowego programu Czyste Powietrze nadzorowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w Gminie Nowy Dwór Gdański – stan na 30.06.2024r.:

  • Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie - 257
  • Liczba zrealizowanych przedsięwzięć - 124
  • Kwota wypłaconych dotacji – 2 558 471,92 zł
     

Więcej informacji o  Programie można znaleźć na stronie: www.czystepowietrze.gov.pl,   na stronie WFOŚiGW w Gdańsku https://wfos.gdansk.pl/czyste-powietrze-2/ oraz na Portalu Beneficjenta https://portalbeneficjenta.wfos.gdansk.pl/.

Informacje można uzyskać również w punkcie konsultacyjno-informacyjnym znajdującym się w siedzibie Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Gdańskim,
ul. Wejhera 3, 82-100 Nowy Dwór Gdański w pokoju nr 107. Punkt otwarty jest  w godzinach funkcjonowania Urzędu Miejskiego.

Ważny komunikat w sprawie nieuczciwych ofert kierowanych do Wnioskodawców programu „Czyste Powietrze”

W związku z informacjami o nieuczciwych wykonawcach, którzy proponują wykonanie prac dofinansowanych z Programu Priorytetowego  „Czyste Powietrze” informujemy, iż Beneficjent dokonuje wyboru wykonawcy/ów realizujących usługi, dostawy, roboty budowlane w ramach przedsięwzięcia na własne ryzyko. 

Wykonawców i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) nie łączy żadna umowa lub zobowiązanie z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umów związanych z realizacją przedsięwzięcia, zawieranych przez Beneficjentów z wykonawcami.

Ważne jest, aby decyzje o zawarciu umowy były podejmowane przez Wnioskodawcę bez nacisków i bez pośpiechu, z możliwością przemyślenia i konsultacji wyboru w najbliższym środowisku społecznym: z sąsiadami, w gminie.

Zachęcamy do weryfikacji firmy jeszcze przed podpisaniem umowy.

Pierwszy krok aby zweryfikować uczciwość firmy to sprawdzenie w bezpłatnych publicznych, ogólnodostępnych źródłach czy firma jest zarejestrowana i jest aktywnym przedsiębiorcą. Można to zrobić w rejestrach dostępnych w sieci Internet:

-        Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – to spis dotyczący osób fizycznych, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą lub są wspólnikami spółki cywilnej,

-        Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) – tu sprawdzisz spółki prawa handlowego np. spółki z o.o., jawne, partnerskie, komandytowo-akcyjne, akcyjne

-        REGON (był obowiązkowy do 30 kwietnia 2018 r.) – tu znajdziesz m.in. spółki cywilne.

-        Portalu podatkowym Ministerstwa Finansów -  Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT (tzw. biała lista podatników VAT)  – tu sprawdzisz czy wykonawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz czy numer identyfikacji podatkowej NIP podany przez niego jest poprawny, uchylony, unieważniony lub czy istnieje, a także sprawdzisz numery rachunków bankowych będących rachunkami rozliczeniowymi przedsiębiorcy.

Wybór polecanych lub znanych wnioskodawcy wykonawców jest wyborem, który minimalizuje ryzyko próby oszustwa. Warto sprawdzić opinie nt. firmy publikowane w internecie. 

Prosimy w szczególności uważać na wykonawców, którzy oferują wyłącznie usługę pod warunkiem przesłania dofinansowania z Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”- bezpośrednio na rachunek bankowy wykonawcy. Zwróćcie Państwo uwagę również na nazwę firmy i jej adres – czy nie budzą Państwa wątpliwości.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie promuje konkretnych firm instalacyjnych i wykonawczych. 

Państwa nieufność powinno wzbudzić powoływanie się firmy wykonawczej na partnerstwo w Programie Priorytetowym „Czyste Powietrze”, co nie ma uzasadnienia w praktyce. Bezpośrednimi partnerami operacyjnymi w programie „Czyste Powietrze” w odniesieniu do NFOŚiGW są wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz GMINY (w programie „Czyste Powietrze” uczestniczy ponad 85% gmin w skali Polski), a także wybrane banki, wskazane na stronie internetowej: czystepowietrze.gov.pl.

Przede wszystkim warto współpracować z firmami poleconymi i znanymi na lokalnym rynku.

Wnioski o dofinansowanie składane od 22.04.2024 r. (ZMIANY)

1.       Zmiana dotycząca wszystkich pomp ciepła (również tych tylko do cwu) oraz kotłów na biomasę wprowadzana dla wszystkich wniosków o dofinansowanie składanych od 22.04.2024 r. 

Pompy ciepła albo kotły na biomasę nieznajdujące się na liście ZUM mogą być kosztem kwalifikowanych tylko w przypadku, w którym faktura (lub równoważny dokument księgowy) dotyczące zakupu lub montażu będą wystawione do 13.06.2024 r.

W przypadku pomp ciepła (również do cwu) oraz kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie i kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie, gdy do rozliczenia przedstawiana będą faktury/równoważne dokumenty księgowe dotyczące zakupu lub montażu tych urządzeń wystawione od 14.06.2024 r., do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie urządzenia znajdujące się na liście Zielonych Urządzeń i Materiałów (ZUM) dostępnej na stronie internetowej: https://lista-zum.ios.edu.pl.

W związku z powyższym, niezależnie od daty złożenia wniosku o płatność, dotyczącego umowy zawartej na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego od 22.04.2024 r., o wymogu znajdowania się danego urządzenia na liście ZUM decyduje data wystawienia faktury/równoważnego dokumentu księgowego dotyczące jego zakupu lub montażu.

Od dnia 14.06.2024 r. lista ZUM będzie zawierała wyłącznie pompy ciepła, dla których dostarczono wymagane wyniki badań i zostały one pozytywnie zweryfikowane przez ekspertów IOŚ-PIB. 

2.       Ograniczenie możliwości uzyskania dotacji w ramach części 3) PPCP tylko na jeden budynek/lokal mieszkalny

Od 14.06.2024 r. w ramach wniosku o dofinansowanie składanego w części 2 albo 3 programu,  wnioskodawca będzie musiał odnieść się do następującego stwierdzenia ( tj. zaznaczyć TAK albo NIE):

„Uzyskałem dofinansowanie, na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego od 22.04.2024, w ramach NAJWYŻSZEGO poziomu dofinansowania (zgodnie z 3 Częścią Programu) na inny budynek lub lokal mieszkalny niż wskazany w niniejszym wniosku (tj. zawarłem umowę dotacji i nie została ona rozwiązana lub zmieniona na umowę dotacji w ramach Części 1) Programu).”

Jeżeli wnioskodawca zaznaczy twierdząco, to wówczas będzie mógł wnioskować tylko o dofinansowanie tylko w ramach części 1) PPCP.

Dla wszystkich WOD, w ramach Części 2) i 3) Programu składanych od 14.06.2024r., na etapie oceny WOD oraz na etapie oceny WOP wfośigw będzie dokonywał sprawdzenia czy Wnioskodawca/Beneficjent nie jest już Beneficjentem Części 3) Programu, w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku/lokalu mieszkalnym (na terenie całego kraju). Sprawdzeniu będzie podlegała pula wszystkich WOD złożonych w ramach Programu obowiązującego od 22.04.2024 r..   

3.       Doprecyzowanie w Programie, że nie są kwalifikowane koszty w ramach Programu w sytuacji, gdy małżonek Beneficjenta pozostający z nim w ustawowej wspólności majątkowej, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, dokonuje sprzedaży lub dostawy lub wykonuje usługę i wystawia fakturę lub równoważny dokument księgowy na Beneficjenta obowiązuje dla wniosków o dofinansowanie składanych od 22.04.2024 r. bez okresu przejściowego, niezależnie od daty wystawienia faktury.  Powyższe obowiązuje również dla obecnej i wcześniejszych wersji programu, w najnowszej wersji zostało to wprost do niego wpisane.

Wniosek o dofinansowanie złożony przed 22 kwietnia 2024 r. – ocena wniosku, realizacja przedsięwzięcia i rozliczenie dotacji na obecnych zasadach, czyli m.in. brak obligatoryjności wyboru pomp ciepłą i kotłów na biomasę z listy ZUM. 

Mamy nadzieję, że niniejszy komunikat pozwoli Państwu przejść przez proces składania wniosku, inwestycyjny i rozliczenia w sposób bezpieczny i satysfakcjonujący. Z korzyścią dla środowiska i Państwa komfortu, zdrowia i portfela!

 

 

Pliki do pobrania:

Ulga podatkowa - zasady
Format: pdf, 231.15 kB
Regulamin naboru Czyste Powietrze
Format: pdf, 385.37 kB
Instrukcja wypełniania wniosku o dotację
Format: pdf, 1.3 MB
Zgoda na doręczenie elektroniczne
Format: pdf, 167.18 kB
Pełnomocnictwo
Format: pdf, 366.12 kB
Wzór umowy z wykonawcą (prefinansowanie)
Format: pdf, 471.3 kB
Wzór dyspozycji wypłaty zaliczki
Format: pdf, 162.55 kB
Informacja - składanie wniosku o płatność
Format: pdf, 217.19 kB
Instrukcja wypełniania wniosku o płatność
Format: pdf, 1.49 MB
DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.